Kristna symboler och hälsningar bedöms inte vara av värde inför en av de stora kristna högtiderna. Muslimska symboler däremot uppfattas som viktiga och inkluderande att förmedla.
Detta apropå H&M:s julreklam.

KRISTEN OPINION

AV ANNIKA BORG

”Happy Merry Winter Holiday”, ”Happy and Merry Holiday” tillönskar sångerskan Katy Perry konsumenten i H&M:s julklappsreklam. Och klatschigt är det förstås att hälsningen förkortad blir H&M Holiday (fast samma effekt hade givetvis uppnåtts med ordet Christmas). Här promotas julklappsinköp utan julhälsning. H&M vill, förutom det klatschiga, vara inkluderande genom att helt enkelt stryka ”Christmas”. Katy Perry uppträder i en Tingeling-liknande skepnad för att sedan hoppa ut ur ett paket. Den som söker progressiva uttryck för kvinnlighet har inget att hämta här, om nu någon förväntade sig det.

Det kan vara värt att reflektera över varför jul – Christmas – är onämnbart i H&M:s reklam. H&M:s val att inte önska sina tilltänkta julshoppare God jul, och bara använda ena halvan av hälsningen MERRY CHRISTMAS, blir motsägselsefullt mot bakgrund av att företaget nyligen istället hävdade hur viktigt och inkluderande det är med religiösa symboler. Då gällde det en muslimsk modell…

View original post 212 fler ord

Annonser