Underordnar sig intet annat än det som man själv valt till herre över sig själv: det är frihet.
Så länge mänskligheten verkligt lever skapar hon gudar och härskare över sig. (Vilhelm Ekelund)

*

Hur mycket hade Emerson kunnat producera om han inte kunnat leva en stor del av sitt liv i aktiv ensamhet?

*

Hemingway var av den absoluta uppfattningen att ensamhet är en förutsättning för kreativt arbete.

*

Sara Maitland skriver: Jag blev fascinerad av tystnaden; med vad som händer med den mänskliga anden, till identitet och personlighet när pratet upphör, när du trycker på off-knappen, när man ger sig ut den enorma tomheten. Till min förvåning började jag älska tystnaden. Den passade mig och jag blev girig efter mer. I min jakt efter mer tystnad, hittade jag denna dal och byggde här ett hus på ruinerna efter en gammal herdestuga.
Vi tror att vi är unika, speciella och förtjänar lycka, men vi är livrädda för att bli ensamma. Vi söker vår egen uppfyllelse, att agera på våra känslor för att uppnå autenticitet och personlig lycka, men mystiskt nog inte göra det för egen del.

*

Sanningen ligger alltid hos minoriteten,eftersom minoriteten i allmänhet bildas av dem som verkligen har en åsikt, medan styrkan i en majoritet är illusorisk, eftersom den bildas av de som inte har någon åsikt. (Sören Kierkegaard)

