Översättaren

Vintern och vårens elräkningar hade han betalt.

Nu återstod skulden till solen.

Mörkt kan man inte säga att det var,

inte tillräckligt ljust heller för att påbörja

en nyöversättning av Echnatons hymn till solen.

Då anlände från sjön Immeln en tremastare

lastad med inhemska strålar.

Det ljusnade mer och mer.

Beställningarna strömmade in från diverse varelser

som ville få sina läten tolkade.

Blankfiskarna, ja även löjan begärde

att med bevarat skimmer bli skriven.

(Werner Aspenström)

Ju äldre jag blir desto

underligare blir det självklara

vi försöker bara på alla tänkbara sätt

undkomma

det är märkligt.

vad är det i så fall vi vill?

och varför?

vi vill alltid ”något annat”?

vi lider av leda hemvist dagar som går

klockor som tickar rutinerna våra

liv

som försvinner

i ett trampande?

(Ulf Lundell)

——-

Ulf Lundell är rasande. ”Jag saknar det gamla Sverige så att jag nästan börjar att gråta när jag tänker på det. Och jag saknar mitt parti, Socialdemokraterna. När varken folk eller folkvalda har någonting att sätta emot banker och ekonomister då kommer det förr eller senare att gå åt helvete, tro mig. Vi lever i marknadens anarki och har gjort så ett bra tag nu. Det kommer inte att kunna fortsätta så.”

——–

Ekonomerna i USA ser inte enbart negativt på ”Sandy”. Det omfattande återuppbyggnadsarbetet kan vara det som behövs för att sätta igång tillväxten i USA. Paul Krugman:”Its not a storm, its stimulus!” Så cyniskt kan man se på en katastrof om man är ekonom. Förstörelse av egendom kanske är en framtidsbransch? Eller varför inte ta steget fullt ut när det gäller förstörelse – starta ett krig. Krig har ju även den bieffekten att det minskar arbetslösheten genom att människor dör.

——-

Genom fönstret ser jag att grannen är i färd med att minutiöst samla upp de sista löven. Hans nästan sorgsna blick utstrålar; vad ska jag göra sedan? Själv har jag ställt undan trädgårdsredskapen och avvaktar under själsligt lugn naturens nästa drag.

——-

John Irving: Jag har aldrig gillat spel. Det är ju bara ett sätt att förstöra tiden med. Så länge det finns böcker som jag ännu inte har läst, skulle jag aldrig ens fundera på att ägna tid åt spel.

——-

Vi måste våga vara där vi är, i tomheten, så att vi vet när det magiska sker … insikten om att det här klarar jag av.

——-

Det är fullt möjligt att sanningen är utom räckhåll, i kraft av våra inneboende kognitiva begränsningar och därför utom räckhåll för mänsklighetens nuvarande stadium av intellektuell utveckling. Kanske måste vi acceptera möjligheten av ett permanent mysterium. Kanske får vi leva med Isaac Asmiovs slutsats: Den vackraste erfarenheten vi kan ha är den mystiska. (Thomas Nagel)

——–

Cordelia Edvardson (1929-2012): Själv drabbas jag av tanken att en hel värld, min värld, kommer att dö tillsammans med mig. Det gäller förstås alla människor, ingen ser världen precis på samma sätt, våra bilder, våra minnen och känslor är alla olika. De fingeravtryck vi lämnar på världen är unika. Jag har gett tingen en själ, men den försvinner med mig. Den tid vi står i snabbköpskön är inte samma slags tid som den under vi läser saga för barnen. Och ibland upphör tiden, vi stiger ut ur oss själva och ur tiden. Det kan hända under en stark erotisk eller religiös upplevelse. Eller de, allt för få, gånger som man med total koncentration kan gå ur tiden och in i ett konstverk, ett musikstyckes eller en texts tidlöshet.

Den 29 oktober 2012 gick Cordelia Edvardson ur tiden.

 

 

