I den tidiga söndagsmorgonen har redan de mest morgonpigga försäljarna slagit upp sina bord och börjat plocka fram de prylar, som de hoppas kunna avyttra under årets ”storloppis” runt Mariaplan. Redan har också de riktiga fyndjägarna dykt upp för att spana in om något av värde finns att tillskansa sig för en billig, ofta bara symbolisk penning. Dagens sommarväder gör att det med säkerhet är upplagt för den sedvanliga folkfesten.

Själv embarkerar jag 3:ans spårvagn för att i morgonstunden ta mig till Centralen. I den så här tidigt ännu glest besatta vagnen utgör en av resenärerna en djupt sovande ”baglady”. Ur den halvöppna munnen hörs en gurglande snarkning och ur ena mungipan rinner en sträng av saliv nedför hakan. Hennes ena sko gapar i tåspetsen som kippade den efter andan. I ena handen håller hon ett krampaktigt grepp om en tom ölburk. Trots den tryckande värmen är hon klädd i en bylsig, lindrigt ren täckjacka som sett sina bästa dagar. Hon utdunstar en obehaglig odör som gör att man inte gärna sätter sig i kvinnans omedelbara närhet.

Vid Chapmans torg stiger en glåmig sömndrucken ung kvinna ombord, kanske är hon i 20-årsåldern. I normalt tillstånd borde hon ha förutsättningar för att ha ett tilltalande yttre. Så dock inte nu denna söndagsmorgon. Tydligen kom hon direkt från en väl genomfestad natt. I mobilen talar hon med någon om det bisarra i att behöva gå till jobbet när man inte är i presentabelt skick. ”Men vad fan när man nu äntligen fått ett jobb kan man bara inte sabba det genom att ligga hemma med bakfylla” konstaterar hon nog så insiktsfullt. Hon stiger av vid Valand och vandrar med dröjande steg uppför Avenyn.

På Drottningtorget blir jag antastad av en lindrigt nykter medelålders kvinna med rödmosigt uppsvällt ansikte och dimmiga ögon, men förvånansvärt propert klädd. Hon tiggde pengar för kunna komma in på en toa. Numera är jag rätt immun mot allt tiggeri på gator och torg i Göteborg och jag avvisade hennes begäran. Dock ångrade jag mig strax när jag tänkte på hennes förmodligen prekära läge och gick tillbaka och gav henne en femma. Men när jag tittade mig tillbaka såg jag att hon redan var på väg att antasta ett nytt ”offer”. Hur behjärtansvärt det än kan synas vara så blir man nästan alltid lurad av dessa ofta förslagna tiggare. I reportage i G-P har man kunnat läsa att ”skickliga” tiggare kan komma upp i en dagsförtjänst av 800-1000 kronor! Skattefritt!

Inne på Centralen var många av sittplatserna upptagna av liggande eller halvliggande nattsuddare som nu befann sig i Orfei armar. Väktarna hade tydligen inte hunnit börja sitt arbete med att förvisa oönskade gäster till utsidan av Centralen. Buss 100 till Borås brukar vara en lugn och behaglig resa i de blå tystgående tvåvåningsbussarna. Så även denna dag fram till någon mil före resmålet. Där stoppades bussen av en polispatrull som upplyste bussföraren om att det rök svart rök ur bussens bakre motorrum. Det konstaterades att det var något fel på ett avgasrör som medförde att avgaserna gick ut inne i motorrummet i stället för som normalt utanför detsamma. Poliserna ville belägga bussen med omedelbart körförbud med tanke på den eventuella brandrisken. Efter lite dividerande kom man fram till att det kanske inte var så lämpligt att evakuera bussen ute på den starkt trafikerade motorvägen. Det beslöts att bussen skulle få fortsätta in till Borås, dock med reducerad hastighet till högst 60 km/tim och med polisen körande omedelbart efter bussen för att kunna ha uppsikt över eventuella tillbud i motorrummet. 15 minuter sena var vi i Borås och turligt nog hann jag med min anslutande buss med någon minuts marginal.

