Ljudet av rinnande vatten från brunnar

blandas med hovars ekon och lövverkets

växlande ljus, där, vid torget

Står i månsken utanför en avlägsen by,

vet inte hur jag kommit hit,

vet blott att mörker snart faller

(Bo Carpelan)

—-

Främling, du som färdas på havet och rundar

en udde

vilkensomhelst på din väg vidare hän mot ditt

mål

lyssna i vinden efter mitt namn. Jag hette

Elpenor.

Jag som aldrig kom fram seglade hoppfull som

du.

(Willy Kyrklund)

—-

Ibland när man får en ny bok i sin hand känns det som om man inte är redo för att börja läsa i den. Man bläddrar lite på måfå , läser några rader, men inser att den boken har ett sådant djup och sådan språklig skönhet att man måste lägga den åt sidan för att närma sig den vid ett senare tillfälle.

—-

Om vi tittar ner i avgrunden av tid kan vi känna svindel, men vi kan samtidigt känna vår egen obetydlighet sett ur jordens 4,6 miljader år långa historia och betydelsen av det exakta ögonblick i denna enorma spännvidd av tid som vi lever i. (Alun Anderson)

—-

Enligt termodynamikens andra lag så går allt mot en ökning av oordningen i universum. Det mest häpnadsväckande är att denna oordning kan genera ordning. Totalt kommer oordningen i universum att öka, men detta hindrar inte att specifika strukturer av ordning kan bildas, som katedraler och hjärnor, dinosaurier och hundar, fromhet och ondska, poesi och hätsk kritik, kan kastas upp som lokal minskning av kaos. (Peter Alkins)

—-

För att förstå hur vår planet – Tellus – bildades, krävs en stor portion fantasi. Forskarna har ännu inte lyckats härleda de första principerna. Det finns ingen motsvarighet till Einsteins E=mc2, som förutsäger hur solsystemet kunnat frambringa en planet med vatten som möjliggjort bildandet av liv. (Carl Zimmer, vetenskapsjournalist och författare)

—-

Universum är inte bara underligare än vi tror, utan underligare än vad vi kan tro.

—-

Jag kan leva med tvivel och osäkerhet och att inte veta. Jag tycker det är mycket mer intressant att leva utan att veta än att ha svar som kan vara felaktiga. Jag låter mig inte skrämmas av att inte veta allt om det mystiska universum som inte verkar att ha något syfte. (Richard Feynman, nobelpristagare i fysik)

—-

Det värsta jag vet är realistiska arbetarromaner där mänskor är alldeles vardagliga och sitter och stoppar ved i spisen /…/ Och varför skulle man läsa en sån där medelbra svensk roman om ett taskigt äktenskap i en tråkig småstad med snömodd på gatorna? Jag skulle vilja att mänskor flög lite mera/…/ (Göran Tunström)

—-

Eftervärme – är det den

jag nu njuter?

Solen har gått ner men långt

efteråt är stenhällen ännu varm

(Ulla Olin)

