Julvisa i gammal ton

Min julgran står i skogen

och stjärnan över den

blinkar i vintermörkret

från höga himmelen.

Själv bor jag på en stjärna

bland likar utan tal,

och konstlad är dess kalla glans

och inte värst sakral.

Men tänd i våra hjärtan

och orosfyllda rum

god viljas stilla lågor,

fridsevangelium!

(Einar Malm)

—-

Sidensvansen, talgoxen och tytan.

Eller andra i ditt sällskap välj!

Jag skall bort och doppa uti grytan.

Lycka till en glad och trevlig helg!

(Elias Sehstedt, 1871)

—-

Jeanette Winterson: Ett av tre barn i Storbritannien äger inte en bok. Jag skulle varit död idag om jag inte funnit böckerna. De blev mina allierade i kampen mellan liv och död. Böcker har alltid varit den centrala kärnan hos mig. Skönlitteraturen och poesin formade mig till den jag är.

—-

Stephen Carter: Mitt liv förändrades och de böcker som gavs mig öppnade mitt sinne till enkla insikter att det finns i världen sådant som är riktigt bra litteratur, och att jag aldrig skulle upptäckt det genom att välja på måfå, eller genom att bara läsa det som intresserade mig.

—-

Gary Shteyngart: Vissa böcker är strunt och måste kastas bort. Men en del struntböcker påminner mig om vissa tider i mitt liv och måste få vara kvar – längst in i garderoben.

—-

Det sägs om den nyss bortgångne Christopher Hitchens att det som från början drev honom in i den livslånga kampen mot religionen, var när han som 9-årig elev i skolan av lärarinnan Mrs Watts hörde hennes förklaring att det var Gud som hade skapat gräset och lövverket grönt, som en gåva till mänskligheten. Hon förklarade att detta var ett utmärkt bevis för Guds existens, eftersom han i stället kunde gjort vegetationen orange eller röd, något som skulle stå i strid med våra ögon, för grönt är den mest vilsamma färgen för våra ögon. ”Där satt jag i mina små shorts och tänkte: detta är absolut nonsens.” Från den stunden började Hitchens sin långa kamp mot den Gud han inte trodde på.

—-

Martin Lyon: Det är svårt att tänka sig hur några av de stora vändpunkterna i den västerländska historien skulle kunnat uppnås utan boken. Renässansen, den vetenskapliga revolutionen och upplysningstiden har alla förlitat sig på det tryckta ordet för att spridas och få permanent inflytande. För två och ett halvt tusen år sedan, använde mänskligheten boken i sina manuskript eller för att notera, administrera, att tillbe och att utbilda.

—-

Paul Krugman: Det mesta av de senaste trettio årens arbete inom makroekonomin har som bäst varit uppseendeväckande värdelöst och som sämst direkt skadligt.

Härom kvällen kunde vi i svensk tv se två nobelpristagare i ekonomi som egentligen inte hade något bra svar på hur den europeiska skuldkrisen ska kunna lösas. Man överlåter till mer eller mindre begåvade politiker att lösa dessa problem. Med andra ord ser det inte speciellt ljust ut just nu.

—-

Svenskt Näringsliv påstod tidigare i år att utbildningen i humaniora är om inte värdelöst, så i varje fall onödigt. Men en ny rapport från Carnegie Foundation, Stanford University, vederlägger detta. De anser att en bred humanistisk bildning är en nödvändig resurs i samtiden, som också varje ekonomistuderande borde få som en integrerad del av sin grundutbildning. Humaniora bidrar till en självreflekterande förmåga att undersöka mening och sammanhang, samt introducerar frågor om identitet och självförståelse hos de personer som ingår i utbildningen.  Obildade ekonomer är helt enkelt en samhällsfara!

—-

Vad har man för ”nytta” av att läsa filosofi? Kan verka som bortkastad tid att under sin utbildning ägna tid och ork åt ett sådant udda ämne, som heller inte ses som ett plus vid framtida jobbsökning. Men oavsett vad du kommer att syssla med, så kommer du med kunskap i filosofi att veta hur man tänker och alltid att ha något att tänka på.

—-

Är Socialdemokraternas fria fall en fara för demokratin? Varje regering och varje regeringschef behöver en stark motståndare för att varje dag kunna prestera sitt bästa. Vad (S) nu saknar är en ledargestalt som förmår att leda partiet ur krisen. Tyvärr väger här Håkan Juholt allt för lätt. Ett annat problem är att om (S) ska lyckas måste man ta väljare från både vänster och höger, och hur ska man lyckas bromsa det förväntade utflödet till (V) när väl Jonas Sjöstedt blivit varm i kläderna?

