Livet på jorden betalar du inte dyrt.

För drömmar, till exempel, inte ett vitten.

För illusioner först när de är förlorade.

För innehav av kropp, endast med kroppen.

(Wislava Szymborska)

Patti Smith (rockikon och författare): Jag lyssnar inte så mycket på rockmusik längre. Jag gillar fortfarande att spela rockmusik och att stå på scen. Men hemma lyssnar jag på Glenn Gould när han spelar Bach. Men också Wagner och gammal soulmusik.  Jag bryr mig inte om hur gammal jag är, vissa dagar känner jag mig som elva år. Jag bär alla min åldrar inom mig. Vi ska alla åldras och dö, men om vi håller oss aktiva och mentalt pigga kan vi alla vara våra åldrar. Det bästa man kan göra är att le. Vissa dagar när jag vaknar på morgonen kan jag känna mig alldeles tröttkörd och ful och orkeslös. Då tvingar jag mig själv att le och även om det låter löjligt när jag berättar om det så fungerar det faktiskt. Det är så fånigt men det kanske är därför det fungerar.

Den moderna människan har i regel allt, men vill ha något annat. Vi lever i en tid då många människor tappat förmågan att känna sig autentiska och njuta av sitt välstånd. De har det tråkigt i sin trygghet och utmanar ödet – men utan att ta i för mycket.

Samtiden består mestadels av hopsamlad dåtid, lagrad och sparad.

Den colombianske författaren och filosofen Nicolas Gómez Dávila´s förhoppning var att hans tankar skulle väcka några själar ur deras dogmatiska slummer. Dávila menade att aforismen är som frön som innehåller löftet om ”oändliga konsekvenser”.

Dávila ansåg att samtida litteratur, i varje period, är kulturens värsta fiende. Läsarens begränsade tid slösas bort genom att läsa tusen mediokra böcker, som avtrubbar läsarens kritiska förnuft och försämrar hans litterära sensibilitet.

Den moderna människan har glömt allt som människan vet om människorna.

En god läsare är också en ”självtänkare”.

Litteraturen dör inte om ingen skriver något, men gör det när alla skriver.

Vad skönheten är i en dikt innebär inte att den har något samband alls med vad dikten betyder.

Varje ny sanning vi lär oss, lär oss att läsa på ett annat sätt.

I litteraturen dör skrattet snabbt, men leendet är odödligt.

Hur man läser är det sista man lär sig.

Vilhelm Ekelund – Sveriges enda tänkare. Så skriver Björn Kohlström (Bernur). Jag är benägen att hålla med honom.

Einar Askestad ger ett bra råd när det gäller kommatering:”Det är fråga om rytm och/eller betoning. Jag uppfattar kommateringen som enbart ett redskap för hur texten skall läsas. Alla andra eventuella regler är helt sekundära”.

Min städning just nu upprätthålles hjälpligt genom partiell dammsugning.

Att läsa Annie Proulx är som att studsa längs spåriga landsvägar i en pickup utan stötdämpare. (Dwight Garner i WSJ)

Många frågar sig hur Leif GW Persson kan överleva. Svaret är att han överlever med hjälp blodtryckssänkande, blodförtunnande och blodfettsminskande mediciner.

