En stjärna föll, och snart är allt förbi.

Ett bloss som tänds och lika snabbt förbrinner.

En stjärna föll, som kunde varit vi.

Den flammar upp, den faller. Och försvinner.

(Lotta Olsson Anderberg)

Om Fernando Pessoa berättas att han skrev under närmare 80 olika heteronymer. Dessa litterära alter egon hade alla olika syn på de stora frågorna; livet, döden, den moderna tristessen och konflikten mellan rationella tankar och mänskliga känslor. Detta livslånga pyssel av olika personligheter lämnar Fernando Pessoa själv som ett mysterium.

Julian Assange står inte högt i kurs bland de politiska makthavarna. De darrar inför avslöjandet av de dolda lögnerna. Det är beklämmande och pinsamt hur höga politiker uttrycker sig när de tror att deras babbel inte ska nå utanför väggarna. Här bevisas hur den politiska eliten i västliga demokratier bedrar sina väljare. Politik visar sig än en gång vara ett smutsigt hantverk, som utförs av korrupta och inkompetenta politiker. När de nu är på väg att kläs av hörs skriet; döda budbäraren! Kanske kommer Wikileak att visa sig vara politikens 11 september.

Svenska skolelever halkar allt längre ner på PISA:s rankinglista. Finland, Norge och Danmark hamnar alla klart högre upp på listan. Detta borde väl indikera att det är något fundamentalt fel i den svenska skolan. Borde inte också lärarutbildningen stramas upp? Dagens unga lärare har i regel otillräckliga kunskaper i t ex matematik, och är själva offer för den utarmade undervisning som den svenska skolan sedan länge kännetecknats av.

Mario Vargas Llosa: Läsningen förvandlade drömmen till liv och livet till dröm, och den gjorde litteraturens universum åtkomlig för den lilla människan, som var jag. Min mor berättade att det första jag skrev var fortsättningar på berättelser som jag läste, för att jag var ledsen över att de tog slut eller ville ändra på slutet. Och kanske är det detta som jag har ägnat mig åt i hela mitt liv utan att veta om det: att medan jag själv växte, mognade och åldrades, i tiden förlänga de berättelser som fyllde min barndom med hänförelse och äventyr.

En stor del av meningen med livet är kanske just det ständiga sökandet efter meningen. I varje fall upplever jag det som en intressant och givande del av livet även om de stora frågorna kommer att förbli obesvarade.

