Henri-Frederic Amiel (1821-1881): Underbart väder. Arkadien fortfarande. Havet ljuslätt, valvet blått, slätten som sammet. Atmosfären lysande klar och stilla. Linjer och konturer klart tydliga. Öarna simmar som svanar i flytande guld. Mytologiska intryck. Friskt mod i själen. Förnyad ungdom. Tacksamhet och lycksalighet. Bad av poesi, gripenhet. Jag betraktar de ljuvliga timmarnas gång utan att våga röra mig, så rädd är jag att jaga dem på flykten. Jag skulle vilja tämja lyckan, denna skygga och underliga fågel. Framför allt vill jag dela med mig av denna elementära glädje som tränger in i mina ådror med havsbrisen och morgonsolen. (Översättning Klara Johanson)

Amiel skrev dagbok som så småningom kom att omfatta över fjorton tusen sidor. Ett sammandrag av dessa omfattande dagboksblad finns i boken ”En drömmares dagbok”, som jag hittade i ett antikvariat i Göteborg.

